آن احساس قدیمی

این سایت برای امنیت اطلات در فضای سایبر میباشد

آن احساس قدیمی

این سایت برای امنیت اطلات در فضای سایبر میباشد

هک کردن پین کد مثل آب خوردن است!

هک کردن پین کد مثل آب خوردن است!
ادیتورهای یاهو این مقاله را به عنوان مقاله محبوب سال 2012 انتخاب کرده اند. این مقاله ابتدا در ماه سپتامبر در بخش امور مالی یاهو قرار گرفت و یکی از محبوب ترین مقالات ماه بود.

؛  خوانندگان این مقاله شوخی هایی در مورد رایج ترین پین کد ها کرده بودند و پین کدهایی پیشنهادی خود را داده بودند. یکی از کاربران گفته بود: «پین کد من شماره کمدم در پایگاه نیروی هوایی بود یعنی سی سال پیش که در حال خدمت بودم، و این پایگاه دیگر وجود خارجی ندارد. اگر می توانید آن را هک کنید!» اگر کارت عابر خود را در خیابان گم کردید، فکر می کنید کسی که آن را پیدا می کند می تواند به راحتی پین کد آن را حدس بزند؟ 

نیک بری، کارشناس اطلاعات و بنیانگذار مؤسسه مشاوره فن آوری سیاتل به نام "ژنتیک داده ها" می گوید که این کار بسیار ساده ای است. آقای بری از روی رمزهایی که قبلاً کشف شده اند و کلاهبرداری های امنیتی صورت گرفته، نتایج را فیلتر کرد و فقط رمزهای چهاررقمی را تحلیل نمود. ده هزار رمز چهاررقمی می توان از ارقام صفر تا 9 ساخت. بری عددهایی که کمترین و بیشترین احتمال پیش بینی داشتند را مشخص کرد. او فکر می کند اگر کابران یک رمز چهاررقمی برای حساب آنلاین یا سایت دیگری انتخاب کنند، از همان عدد برای چین کد بانکی خود هم استفاده می کنند. 

هک کردن پین کد مثل آب خوردن است!
او می گوید چیزی که کشف کرده است، در واقع کمبود حس تخیل در مورد انتخاب رمز است. حدود 11 درصد از 3.4 میلیون رمزی که او تحلیل کرد 1234 بودند. دومین رمز محبوب و رایج 1111 بود (6 درصد کل رمزها) و رمز محبوب دیگر 0000 (2 درصد) بود. SplashData لیستی از رایج ترین رمز های حرفی و عددی را جمع آوری کرد و نشان داده شد که password و 123456 در صدر این لیست قرار گرفتند. 

آقای بری می گوید: «حدود 26.83 درصد همه رمزها را می توان با امتحان کردن 20 رمز اول این لیست حدس زد. خیلی جالب است که افکار مردم اینقدر قابل پیش بینی است. ما دوست نداریم اعدادی انتخاب کنیم که حفظ کردنشان سخت است و هیچ کس به این فکر نمی کند که شاید روزی کیف پولش گم شود.» بسیاری از رمزها هم تاریخ تولد، سالگرد، سال تولد و غیره هستند. در واقع استفاده از سال که با 19 شروع می شود، به فرد کمک می کند تا رمز خود را فراموش نکند، ولی حدس زدن آن را خیلی ساده تر می کند. تحلیل ها نشان می دهند که رمزهای سال تولد در 20 درصد اولیه این لیست قرار دارند. 

بری می گوید: «استفاده از سال تولد به عنوان رمز بسیار احمقانه است. زیرا کسی که کیف پول شما را پیدا می کند، حتماً گواهینامه رانندگی شما را نیز در کیفتان می بیند و سال تولدتان را پیدا می کند. حداقل از سال تولد یکی از والدینتان استفاده کنید. در رده 22 این لیست رمز 2580 قرار دارد. با اینکه این رمز تصادفی به نظر می رسد، ولی با نگاه کردن به صفحه کلید دستگاه عابر بانک می بینیم که تایپ کردن این عدد بسیار ساده است، این هم مدرک دیگری بر اینکه افراد غیرخلاق و تنبل هستند. 

غیر قابل پیش بینی ترین رمز کم استفاده ترین رمز با تکرار 25 در هر 3.4 میلیون انتخاب، یعنی با 0.000744 درصد تکرار، عدد 8068 است. چرا از این عدد خیلی کم استفاده می شود؟ بری حدس می زند که علت آن این باشد: «چون الگوی تکراری ندارد، سال تولد نیست، سال کشف آمریکا توسط کریستف کلمب نیست.» به پایان این لیست که می رسیم می بینیم که اعداد انتهایی از نوع کمترین کمترین ها هستند. بری به این نکات جالب هم اشاره می کند: - محبوب ترین و رایج ترین پین کد 1234 است. - افراد در انتخاب رمزهای 5 رقمی تخیل کمتری دارند – 28 درصد از آنها از 12345 استفاده می کنند.

 - مردم دوست دارند از پین کدهایی با دو رقم تکرار استفاده کنند مانند: 4545 یا 1313 ... و به دلایلی دوست ندارند از جفت اعدادی استفاده کنند که بین ارقام آنها فاصله زیادی وجود دارد. مثلاً جفت ها 45 یا 67 را بیشتر از 29 و 37 بکار می برند. - هفدهمین رمز رایج در میان رمزهای 10 رقمی این عدد است: 3141592654 (برای آن دسته افرادی که نابغه ریاضی نیستند می گوییم، این عدد، ده رقم اول عدد پی است!)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد